.
  • Educatie experientiala pentru viata si comunitate



    Comunicat de presa al Asociatia pentru Dezvoltare Durabila ,,Focul Viu" in cadrul proiectului - EDUCATIA EXPERIENTIALA PENTRU VIATA SI COMUNITATE ce se implementeaza in perioada 01 noiembrie 2009 - 31 octombrie 2010 cu finantare de la Guvernele ISLANDEI, PRINCIPATULUI LIECHTENSTEIN si NORVEGIEI prin MECANISMUL FINANCIAR AL SPATIULUI ECONOMIC EUROPEAN – Fondul ONG.





    Educatia prin experienta intre Italia si Vrancea

    Ca urmare a unei notificati aceptata de finantator proiectul "Educatia Experientiala pentru Viata si Comunitate" se extinde si in afara Focsaniului astfel Liceul Teoretic "Ioan Slavici" Panciu si Liceul Teoretic "Emil Bota" Adjud sunt doua noi licee in care se va implementa proiectul.

    Echipa de la ADD "Focul Viu" aprecieaza deschiderea Liceului Teoretic "Ioan Slavici" Panciu care a participat in vara anului 2009 in Italia cu un grup de tineri la activitati similare de educatie prin experienta. Nu acelasi lucru il putem spune despre Colegiul Economic "Mihail Kogalniceanu" din Focsani unde conducerea a considerat ca proiectul nostru educational aduce complicatii inutile in activitatea colegiului.
    In cele patru licee din Focsani in care se implementeaza proiectul am incheiat activitatea de promovare care a constat in distribuirea de pliante, exercutii demonstrative la nivelul fiecarei clase si realizarea a unor team-buildinguri cu tinerii care si-au dorit participarea si care au avut sustinere din partea parintilor.
    In urmatoarele luni pregatim un al doilea val de team-building-uri pentru liceele din Focsani inscrise in proiect. Astfel vom organiza la 15 Km de Focsani la Centrul de Tineret de la Cotesti, "Tabere VSD de team-building" (VSD = vineri, simbata si duminica). Conditia de a participa la aceste tabere este ca cel putin 15 tineri de la nivelul unei clase de a IX-a sa se inscrie. In continuare prezentam punctul de vedere al doamnei Coordonator de proiecte şi programe şcolare şi extraşcolare de la Liceul Teoretic "Ioan Slavici" Panciu Prof. Luminiţa Cociorbă cu privire la formele alternative de educatie.





    Educaţia nonformală- o provocare sau o necesitate?


    Spune-le oamenilor - ei s-ar putea să uite...
    Arată-le! - ei ar putea să ţină minte... Dar implică-i... şi ei vor înţelege” (Confucius)

    Consider că educaţia non-formală este un element cheie în procesul instructiv-educativ. Ea completează educaţia formală oferind tânărului o bază solidă pentru demersurile viitoare, pentru inserţia sa socială. Astfel, în momentul în care am aflat despre proiectul lansat de Asociaţia Focul Viu Focşani, "Educaţie experienţială pentru viaţă şi comunitate", în calitate de Coordonator de proiecte şi programe şcolare şi extraşcolare al Liceului Teoretic Ioan Slavici Panciu, cu acordul Directorului unităţii şcolare, mi-am exprimat dorinţa de a fi acceptaţi în acest proiect.

    Începutul unui ciclu şcolar implică importante schimbări pentru adolescent. El trebuie să se adapteze cu noua şcoală, cu noii colegi, cu noul diriginte şi cu noii profesori. De felul în care acest proces de adaptare este parcurs şi realizat, depinde succesul său şcolar şi profesional ulterior. De cele mai multe ori, această adaptare se realizează din mers, în timpul primelor ore de dirigenţie, când dirigintele încearcă organizarea colectivului. Acest demers este pur formal, deoarece dirigintele nu are nici timpul şi nici mijloacele necesare realizării lui. Orele petrecute la şcoală nu permit realizarea corectă a coeziunii grupului. În cadrul şcolii, toţi se simt nişte actori care au de interpretat roluri bine stabilite. Uneori, prejudecăţile diverse sunt cele care împiedică coagularea grupului. Efectele acestui eşec sunt extrem de importante şi de vizibile: un permanent conflict între elevii clasei respective, între elevi şi diriginte, dezagregarea colectivului în gurpuri mici, de cele mai multe ori aflate într-o acerbă competiţie, pierderea interesului pentru studiu, întreaga atenţie fiind atrasă de întreţinerea permanentă a acestor conflicte.

    Nu întotdeauna mediul şcolar este cel mai potrivit pentru închegarea colectivului. Ca alternativă ar fi excursia sau alte activităţi desfăşurate în spaţii şi medii alternative. Însă profesorii diriginţi nu sunt pregătiţi pentru realizarea acestui obiectiv. Ei ştiu teoretic care sunt metodele, dar nu le pot pune întotdeauna în mod eficient în practică. De obicei profesorii sunt preocupaţi de procesul instructiv care se desfăşoară în şcoală, punând accentul pe transmiterea şi evaluarea cunoştinţelor şi mai puţin pe educarea şi mai ales pe cunoaşterea elevilor, a problemelor şi intereselor lor personale. Proiectul propus de Asociaţia Focul Viu, a identificat şi propune rezolvarea acestei probleme a procesului instructiv-educativ din şcoli. Activităţile de ice-breacking şi mai ales de team-building pe care le propun sunt interesante şi sunt convinsă, eficiente. Mi-am dorit implicarea în acest proiect deoarece am venit în contact cu acest tip de educaţie non-formală prin participarea, trei ani consecutivi (2007-2009), la proiectele din Programul european Tineret în acţiune-Acţiunea 1. Schimb de tineri, propuse de Asociaţia IBO Italia în parteneriat cu Asociaţia Rom pentru Rom Panciu şi am constatat beneficiile acesteia pentru tinerii participanţi. În vara anului 2009, proiectul s-a derulat în Ferrara Italia. Timp de o săptămână, 24 de tineri cu vârste cuprinse între 13 şi 17 ani şi 8 lideri din Italia, Spania, România şi Estonia au trăit o experienţă multiculturală unică.

    Tema principală a proiectului iniţiat de IBO Italia în parteneriat cu Asociaţia Rom pentru Rom, Panciu, România, Asociaţia „Pandora”Spania şi Asociaţia „Estyes”Estonia, a fost tehnologia şi mijloacele de comunicare şi importanţa acestora în lumea contemporană, respectiv în Uniunea Europeană. Tinerii au învăţat să utilizeze diferite mijloace de comunicare (interviul, internet blog, TV news, fotografia), pentru a se cunoaşte, pentru a depăşi prejudecăţile şi diferenţele culturale, pentru a promova înţelegerea reciprocă între oameni din diferite ţări. Tinerii, provenind din ţări şi medii sociale şi culturale diferite, au fost cazaţi împreună şi s-au organizat din punct de vedere administrativ sub supravegherea atentă a liderilor: s-au format echipe mixte care aveau atribuţii zilnice precum servitul mesei, debarasarea şi igienizarea spaţiului în care se desfăşurau activităţile. Cea mai importantă provocare a fost să reuşească să comunice, să identifice elementele comune dar şi cele specifice fiecărui grup etnic, să formeze o echipă. Activităţile de ice-breaking şi team-building, jocurile de rol şi workshop-urile, seratele de prezentare a ţărilor dar şi vizitarea Boloniei şi Ferrarei şi-au atins scopul. Utilizând comunicarea nonverbală, întocmind un dicţionar de termeni uzuali în cele 5 limbi vorbite (italiana, spaniola, estoniana, rusa, româna) dar şi exersând cunoştinţele de limbă engleză, tinerii au reuşit să creeze o comunitate multiculturală în care prietenia, toleranţa, diversitatea şi veselia au fost reguli de bază. Ei au demonstrat că Uniunea Europenană poate fi „Unită în diversitate”.

    A fost obositor, greu, nu au lipsit micile incidente, dar... a fost minunat. Deşi nu cunoşteau toţi limba engleză şi erau atât de diferiţi graţie originii etnice şi culturale, au reuşit să se înţeleagă, să lucreze împreună, să depăşească diferenţele şi să accepte diversitatea în toate formele ei. Evaluarea finală şi momentul despărţirii au demonstrat acest lucru...... „Ne-am întâlnit, ne-am cunoscut, am legat prietenii şi am format o echipă. Vă mulţumim că ne-aţi deschis porţile spre prietenie şi cunoaştere”. Această declaraţie a Mădălinei (unul dintre tinerii români participanţi) sintetizează foarte bine ceea ce s-a petrecut în timpul acestui proiect.
    Într-o societate în care individualismul, competiţia neloială şi acerbă, invidia, indiferenţa şi intoleranţa sunt încă prezente, proiectul propus de Asociaţia Focul Viu, oferă o alternativă care vine în consens cu politica promovată de comunitatea europeană: lucru în echipă, prietenie, încredere şi respect reciproc, toleranţă şi solidaritate. Valori pe care şcoala şi societatea au datoria morală să le cultive în mintea şi mai ales în sufletul copiilor şi tinerilor.

    Persoana de contact:

    FLOREA IOAN- Coordonator proiect
    Mobil: 0723562467, 0740120932

    Tel/fax: 0237/ 232310
    Web: www.addfoculviu.ro;
    E-mail : focul.viu@gmail.com


    Pentru informatii oficiale despre Mecanismul financiar al Spatiului Economic European (SEE), accesati: www.eeagrants.org


    joi, 25 martie 2010, 12:44

1 comentarii:

  1. Unknown says:

    Legat de acest proiect doar elevii din clasele a IX-a se pot inscrie?

Leave a Reply

xiaomi

Descarca gratuit peste 3750 de melodii karaoke, romanesti si straine.