.
  • Viata lui Ferdinand Piëch, Presedintele Comitetului Supervizor al Grupului Volkswagen


    Dupa o cariera de manager la Porsche, Audi si VW, nepotul nascut la Viena al celebrului Ferdinand Porsche este inca activ ca si presedinte al Comitetului Supervizor al Volkswagen AG si membru in Comitetul Supervizor al Porsche AG. Cel mai bine il caracterizeaza cuvintele folosite la introducerea in Hall of Fame 2002, stabilita de „Manager-Magazin”: „Ce il scoate in evidenta este competenta, geniul, devotarea, persistenta si pasiunea.”

    Ferdinand Porsche cu nepotii: Ferdinand Piech (dreapta) si Ferdinand Alexander Porsche (stanga)

    Ferdinand Piëch este urmasul fiicei lui Ferdinand Porsche, Louise si al avocatului Dr. Anton Piëch, s-a nascut practic in lumea masinilor, la Viena, in 1937 si a crescut in familia Porsche-Piëch. Familia detine marca de masini sportive cu acelasi nume, bazata la Stuttgart si Porsche Holding, o firma de distributie de vehicule bazata la Salzburg. In plus, celebra familie a devenit recent proprietara unei treimi din actiunile Grupului Volkswagen, prin intermediul Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG.


    Inca din copilarie, Ferdinand Piëch era un vizitator frecvent al orasului Wolfsburg de azi, deoarece atat tatal, cat si bunicul sau, au fost manageri ai uzinelor Volkswagen. Ferdinand Porsche a intrat in istoria auto ca inventator al legendarului „Volkswagen Beetle” si creator al masinilor de curse Auto Union. El a fost un model pentru nepotul sau. Industria auto l-a influentat pe tanarul Ferdinand Piëch inca de la o varsta frageda. Astazi, austriacul este pentru multi „Managerul Auto al Secolului”. Succesul lui Piëch se bazeaza pe doi piloni: Primul este reprezentat de performantele sale ca presedinte Audi intre 1989 si 1993, dar si ca presedinte Volkswagen intre 1993 si 2002. Al doilea este talentul sau tehnic, care i-a conferit o reputatie mondiala de vizionar in industria auto. Numele sau este asociat cu numeroase inovatii din domeniu, de la automobilul de curse Porsche 917 sau trasmisia quattro si pana la caroseria de aluminiu a modelului Audi A8; de la cei 1.001 CP ai lui Bugatti Veyron la masina de un litru Volkswagen, inca un simbol al condusului economic.


    Inventarea de noi tehnologii a fost si este principala pasiune a lui Ferdinand Piëch. Imediat dupa ce a parasit internatul din Zuoz, Elvetia si a obtinut diploma de inginer de la Eidgenössische Technische Hochschule (ETH) din Zurich, Piëch s-a angajat la Dr. Ing. h.c. F. Porsche KG, in Stuttgart. Tanarul inginer avea ca responsabilitate departamentul motor sport. Mai tarziu a devenit seful departamentului de testare (1966), apoi al departamentului de dezvoltare (1968) si, in 1971, Manager Tehnic General. Piëch a reglat motorul cu sase ciliindri aspirat, racit cu aer, de pe modelul Porsche 911 si si-a devotat timpul gandind si construind masini de curse, de multe ori fortand la maxim limitele tehnice si financiare. Mostenirea sa din acea perioada este vizibila si in zilele noastre, marca Porsche fiind implicata in sporturile cu motor in permanenta.

    Tot ce l-a caracterizat pe Ferdinand Piëch de-a lungul carierei sale de manager poate fi regasit in prima slujba de la Porsche. In primul rand, ambitiile sale au fost intotdeauna mari. Apoi, totul se invarte in jurul automobilului. In al treilea rand, a dat o mare importanta detaliilor minore. Scopul sau la Porsche a devenit in scurt timp foarte clar: voia sa dezvolte cele mai usoare masini de curse din lume. A dovedit cu succes acest lucru cu ajutorul masinilor de curse pe traseu montan, care au uimit concurenta inca de la inceput. Datorita unor elemente tehnice rafinate, cum ar fi discurile de frana din beriliu si elementele din titan, aceste masini cantareau doar 430 kg si au dominat cursele de coasta multi ani. A avut parte de un succes similar cu modelul Porsche 917, care a fost lansat cu un motor cu 12 cilindri si dezvolta 560 CP in 1969, devenind un model de succes in intreaga lume a curselor. Unul dintre detaliile minore ale acestui model subliniaza stilul perfectionist a lui Piëch: manerul schimbatorului de viteze este fabicat din lemn de balsa, pentru a fi cat mai usor.

    Porsche a dominat si a castigat Campionatul Mondial de Masini Sport din 1970 si 1971 si a inregistrat doua victorii succesive cu modelul 917 in cursa de 24 de Ore de la Le Mans. Porsche 917 inca detine recordul de viteza medie in cursa de la Le Mans, cu 222 km/h pe intreaga distanta. Cand productia masinilor sport cu cinci cilindri a incetat, la sfarsitul sezonului 1971, Piëch a trimis modelul 917/10 turbo la startul sezonului din 1972 al campionatului Nord American CanAm, dupa ce testase un motor cu 16 cilindri aspirat. Cu o putere de 1.000 CP, Porsche 917/10 a castigat Campionatul CanAm inca de la prima incercare. Modelul Porsche 917/30, care dezvolta 1.100 CP, a repetat succesul un an mai tarziu, doar o modificare de regulament reusind sa opreasca victoriile Porsche.

    Ferdinand Piëch a apreciat intotdeauna o provocare noua. In 1972, familiile Piëch si Porsche au decis unanim ca membrii acestora se vor retrage din afacerile operative. Ferdinand Piëch a trecut la Audi incepand cu 1 august 1972. S-a ocupat la inceput de proiectele speciale, a devenit membru in consiliul de administratie in 1975 si apoi presedinte in 1988. In perioada petrecuta la Ingolstadt, a transformat total imaginea Audi. Modelele marcii bavareze, care pana nu demult erau considerate de o calitate slaba, au capatat o reputatie premium si calitate superioara. „Vorsprung durch Technik” (progres prin tehnologie) era motto-ul lui Piëch, iar marca celor patru cercuri a devenit un constructor premium si un competitor serios pentru BMW si Mercedes-Benz.
    Piëch a avut grija ca acest motto sa fie bine inteles la Audi. Nu numai ca a fost adeptul numerelor, dar a avut si cunostintele tehnice pentru a cauta mereu inovatia. A dezvoltat transmisia integrala “Quattroquattro”, apoi prima caroserie construita integral din aluminiu (Audi A8) sau modelul Audi 100 “Streamline”, cu un coeficient aerodinamic cx 0.29. De asemenea, motorul cu cinci cilindri, caroseria galvanizata, motorul TDI cu injectie directa de motorina, precum si numeroase studii, cum ar fi Audi Spyder Quattroquattro, au transformat practic brandul Audi.

    Dragostea lui Piëch pentru motorsport a fost indusa si la Audi, transformand si mai multa marca de la Ingolstadt. Intrarea modelelor Quattroquattro pe scena raliurilor, in 1981, a adus patru titluri de campioni mondiali si victorii spectaculoase. A scos la iveala nume cu rezonanta, care se identifica acum cu Audi: Hannu Mikkola, Stig Blomqvist, Walter Rohrl si Michelle Mouton. Victoriile au continuat apoi in alte campionate (titlul DTM in 1990/1991), iar succesul de azi din motor sport este asociat cu numele lui Ferdinand Piëch.


    Descriindu-l pe Ferdinand Piëch, „Manager Magazin” scria: „Este regele constructorilor germani de automobile”. A trecut probabil prin cel mai mare botez al focului atunci cand a devenit presedintele Volkswagen AG, pe 1 ianuarie 1993. Cand Piëch a preluat conducerea, grupul era intr-o situatie dificila: costuri ridicate, vanzari scazute, capacitati depasite. Noua ani mai tarziu, a prezentat actionarilor o performanta incredibila: dublarea vanzarilor, profit maximizat. Cifrele anului 2001: 5,11 milioane de automobile construite, vanzari in valoare de 173,2 miliarde de marci germane, profit inainte de taxare de 8,62 miliarde de marci germane. Piëch reusise sa transforme un grup cu probleme intr-un jucator mondial care initia noi tendinte in Germania. Wolfsburg devenea „Orasul Auto”, lumea mobilitatii ce atragea multimea; “Gläserne Manufaktur” din Dresda este vizitata de oameni din intreaga lume, iar cu suportul VW, echipa de fotbal Vfl Wolsburg a promovat in prima liga germana. Atat orasul, cat si clubul, se bucura de un stadion exceptional: Volkswagen-Arena. Povestea de succes Voklswagen este, din nou, datorata cunostintelor tehnice ale lui Ferdinand Piëch. Cand a venit la Wolfsburg, Volkswagen fabrica 28 de modele. Noua ani mai tarziu, 65 de modele ieseau de pe liniile de fabricatie. Aceasta explozie de modele este simbolul erei Piëch. Volkswagen a intrat in clasele superioare cu modele precum Phaeton si Touareg, iar noul Beetle a reaprins emotii nostalgice. Inginerii de la Wolfsburg si-au putut demonstra maiestria tehnica, prin construirea de motoare cu 12 si 16 cilindri. In acelasi timp, marci traditionale precum Bentley, Bugatti si Lamborghini s-au alaturat grupului, care a facut si asocieri pentru zona vehiculelor comerciale (Scania/ MAN).

    Realizarile lui Ferdinand Piëch la Wolfsburg sunt uimitoare. Amintim doar doua dintre ele. Automobilul cu motor de trei litri, care consuma doar 2,9 litri de carburant pentru 100 km si masina cu motor de un litri, pe care a condus-o personal de la Wolfsburg la Hamburg, pentru Reuniunea Anuala Volkswagen, organizata in ultima sa zi ca presedinte al grupului. Ziarul „Frankfurter Allgemeine Zeitung” scria atunci chiar un editorial cu titlul: „Ce despartire magnifica!”.

    Editorialul publicatiei germane a fost insa prematur. Astazi, la aproape 72 de ani, Piëch are inca un cuvant greu de spus in lumea auto mondiala, nu numai ca presedinte al Comitetului Supervizor al Volkswagen AG, cat si ca membru in Comitetului Supervizor al Porsche AG.



0 comentarii:

Leave a Reply

xiaomi

Descarca gratuit peste 3750 de melodii karaoke, romanesti si straine.