.
  • Constantin Tănase - 'Şi cu asta ce-am făcut?'



    Constantin Tănase (nascut pe 5 iulie 1880 - decedat la 29 august 1945), actor şi cupletist român, a fost o figură cheie în teatrul de revistă românesc. În buna tradiţie a marilor actori de comedie, a creat un tip de personaj, acela al cetăţeanului simplu, umil si necăjit, mereu în contradicţie cu birocraţia aparatului de stat; personajul său, unic în costumul său clasic, cu pătrăţele, crizantemă la butonieră si bastonaş, s-a facut purtătorul de cuvânt al unei întregi categorii sociale, ceea ce-l va aduce de multe ori in atenţia cenzurii.



    Iata mai jos un cuplet al lui Constantin Tanase, celebru actor roman din secolul trecut, cuplet de acum peste 70 de ani, de o actualitate descurajanta!


    'Şi cu asta ce-am făcut?'

    Ne-am trezit din hibernare
    Şi-am strigat cât am putut:
    Sus Cutare! Jos Cutare!?
    Şi cu asta ce-am făcut?

    Am dorit, cu mic, cu mare,
    Şi-am luptat, cum am ştiut,
    S-avem nouă guvernare?
    Şi cu asta ce-am făcut?

    Ca mai bine să ne fie,
    Ne-a crescut salariul brut,
    Dar trăim în săracie?
    Şi cu asta ce-am făcut?

    Ia' corupţia amploare,
    Cum nicicând nu s-a văzut,
    Scoatem totul la vânzare?
    Şi cu asta ce-am făcut?

    Pentru-a câştiga o pâine,
    Mulţi o iau de la-nceput,
    Rătăcesc prin ţări străine?
    Şi cu asta ce-am făcut?

    Traversam ani grei cu crize,
    Leul iar a decăzut,
    Cresc întruna taxe-accize?
    Şi cu asta ce-am făcut?

    Totul este ca-nainte,
    De belele n-am trecut,
    Se trag sforile, se minte,
    Şi cu asta ce-am făcut?

    Se urzesc pe-ascuns vendete,
    Cum nicicând nu s-a văzut,
    Ţara-i plină de vedete,
    Şi cu asta ce-am făcut?

    Pleacă-ai noştri, vin ai noştri!
    E sloganul cunoscut;
    Iarăşi am votat ca proştii,
    Şi cu asta ce-am făcut?



    ...Ce-am facut? Iti spune omul
    ce-n ministru s-a 'ncrezut
    de i-a dus frumos ploconul
    pe-un favor de-abia facut!

    ...Ce-am facut? Sa-ti spuna soata
    ce-ntinde cu greu de bani
    si-ncearca sa faca piata
    doar cu doi-trei gologani!

    ...Ce-am facut? Ti-a spune-acela
    ce, de stat mereu mintit,
    munca doar si-o face, de la
    rasarit la asfintit!

    ...Ce-am facut? O tara-ti spune
    unde oamenii, lejer
    stau intr-o putreziciune
    strigatoare pin' la cer!

    ...Dar morala facaturii
    e usor de retinut:
    curatatu' bataturii
    treb'e luat de la-nceput!




    Tănase a murit în Bucuresti în 1945. Există zvonuri conform cărora actorul ar fi fost ucis de către Armata Roşie invadatoare. În orice caz, o altă sursă oferă informaţii de circumstanţă despre moartea sa, care par mai plauzibile. ( Blocaj renal in urma unui tratament cu 20 de aspirine/zi - ciudata indicaţia doctorului)- informaţie dată de nepotul actorului, Tănase Radu Alexandru. Potrivit acestei surse, Tănase încă mai juca în Bucureşti un an după sosirea ruşilor, şi a fost ucis din cauza satirei la adresa soldaţilor ruşi care aveau obiceiul să "rechiziţioneze" toate bunurile personale purtate la vedere, mai ales ceasuri, pe care le cereau spunând "Davai ceas". Tănase a compus un cuplet:

    "Rău era cu "der, die, das"
    Da-i mai rău cu "davai ceas"
    De la Nistru pân' la Don
    Davai ceas, davai palton
    Davai ceas, davai moşie
    Haraşo, tovărăşie"

    După mai multe reprezentaţii a fost arestat, ameninţat cu moartea, şi i s-a ordonat să nu mai joace piesa. Dar Tănase nu era omul uşor de intimidat. La următorul spectacol a apărut pe scenă într-un pardesiu imens, cu mâinile "bandajate" cu ceasuri de mâna. Spectatorii l-au aplaudat frenetic la apariţie, deşi actorul nu a scos nici un cuvânt. Apoi şi-a deschis pardesiul, scotând la iveală un imens ceas cu pendulă. Arătând către acesta, a spus doar: "El tic, eu tac, el tic, eu tac". Două zile mai târziu marele actor era mort.


    "În ţara asta, ţara pâinii
    Să aibă pâine chiar şi câinii
    Guvernul nostru ne obligă
    S-avem o zi de mămăligă
    Lor ce le pasă cum e trăiul
    Scumpiră trenul şi tramvaiul
    Scumpiră tot, la cataramă
    Până şi pâinea şi tutunul
    Şi când înjuri pe şleau de mamă
    Ei, cică, eu fac pe nebunul."





0 comentarii:

Leave a Reply

xiaomi

Descarca gratuit peste 3750 de melodii karaoke, romanesti si straine.