.
  • Opera de artă destinată sărbătoririi Centenarului Chevrolet: creatorul din spatele bustului din metal


    Un interviu cu Christian Gonzenbach, creatorul operei de artă destinate sărbătoririi Centenarului Chevrolet

    Chevrolet a comandat opera de artă destinată sărbătoririi Centenarului Chevrolet pentru a aduce un omagiu celebrului pilot de curse şi inginer de origine elveţiană Louis Chevrolet, care a fost co-fondatorul mărcii de autovehicule cu peste 100 de ani în urmă, înfiinţând compania la Detroit. După ce va fi finalizată, opera de artă va fi cel mai mare bust din oţel din Elveţia, având o înălţime proiectată de cinci metri. Interviul de mai jos pune în lumină omul din spatele bustului gigantic din metal, artistul elveţian Christian Gonzenbach.



    Ce vă inspiră, în calitate de artist?
    Mă inspiră lumea reală şi sunt foarte interesat de ştiinţă, fizică şi în special de texturile suprafeţelor. Încerc să abordez lumea înconjurătoare dintr-o perspectivă nouă, dar nu mă interesează în mod special inventarea unor forme complet noi, în sensul clasic. Louis Chevrolet a existat în realitate şi acesta este unul dintre motivele pentru care acest proiect mi-a stimulat imaginaţia. A avut propria viaţă, propria poveste, iar eu am ocazia să v-o spun în stilul meu personal. Obiectele pe care le creez reprezintă distorsiuni ale realităţii şi preferatele mele sunt cele în care sunt nevoit să îmi schimb felul în care văd lucrurile. Nu pot să schimb lumea, ci doar modul în care eu şi ceilalţi o percepem. Şi doresc ca aceasta să fie contribuţia mea şi ceea ce ofer eu, ca artist.

    Au existat anumite aspecte din viaţa lui Louis Chevrolet care v-au inspirat?
    Viaţa lui întreagă mi se pare fascinantă. Louis Chevrolet întruchipează visul american în multe feluri: A plecat din Europa când avea 20 de ani, a fost un mecanic foarte priceput, a devenit pilot de curse, inginer şi designer şi a fost co-fondatorul unei companii de autovehicule. Apoi a pierdut totul. În ceea ce mă priveşte, nu mi-am imaginat niciodată că voi deveni artist când eram copil. Şi nu cred că Louis îşi închipuia în copilărie că va deveni campion de curse. Este aproape sigur că Chevrolet nu văzuse niciodată un automobil. Dar acum numele său este strâns legat de lumea automobilistică. Louis Chevrolet a fost un inventator şi printre primii care au produs anumite piese din aluminiu, pentru a reduce greutatea. Cu această idee de cercetare continuă mă pot identifica foarte uşor.

    De ce aţi ales să creaţi un bust inversat al lui Louis Chevrolet?
    Busturile clasice există de sute de ani, în toată lumea. În multe cazuri au fost create pentru a idealiza şi glorifica anumite personalităţi. Eu nu intenţionam să urmez acelaşi drum, astfel încât am decis să îmi găsesc propria abordare. Am pornit de la un obiect specific care există deja în realitate, în acest caz portretul lui Louis Chevrolet şi i-am modificat forma, pentru a obţine un obiect abstract şi complet diferit. Cu toate acestea, la o privire mai atentă a bustului, putem găsi o simetrie şi recunoaşte părul, eşarfa şi ochelarii de pilot. Creaţia mea nu poate fi descifrată imediat, este un obiect misterios care eludează în mod constant privirile neavizate. Acest lucru îl face să fie o versiune de bust foarte contemporană.

    Ce înseamnă pentru dumneavoastră opera de artă pentru Centenarul Chevrolet?
    Sculptura va fi instalată într-o piaţă publică. Din acest motiv, este la o scară complet diferită faţă de cele la care am lucrat până acum. Sculptura monumentală, de dimensiunile unei stânci, materialul din care este creată, precum şi integrarea acestui obiect într-un context urban reprezintă provocări formidabile care fac din acest proiect unul în esenţă fascinant.

    De ce să fie sculpturile inversate? Care este scopul acestui proces?
    Întrebarea pe care mi-o pun este următoarea: Cum aş putea crea ceva nou? Cum poate fi depăşită realitatea noastră? Ce se întâmplă dacă inversez ceva? Cel mai bun mod de a afla un răspuns la aceste întrebări este să le pui în practică. Obiectivul meu este să mă exprim prin intermediul lucrărilor mele de artă, dar să găsesc modalităţi noi de a privi lumea reală, pentru că „lumea nu este suficientă”. Încerc să inventez procese care îmi permit să privesc dincolo de lucrurile cunoscute şi care există deja, ajutând astfel oamenii să abordeze realitatea într-un mod diferit.

    Monumentul pe care îl creaţi este produs în Taiwan. Spuneţi-ne de ce aţi ales o locaţie atât de îndepărtată, având în vedere că piesa va fi expusă în Elveţia.
    Pentru proiectul meu cu Chevrolet şi municipalitatea din La Chaux-de-Fonds, colaborez atât cu firme locale, cât şi internaţionale. Sculptura va fi produsă în Taipei, de o companie specializată în turnarea şi formarea oţelului inoxidabil. Am dorit ca forma acestui bust masiv din metal să îmi reflecte propriul stil artistic şi am înţeles că trebuie să am o abordare originală pentru a găsi specialişti în producţie. Compania pe care am ales-o are cunoştinţele de specialitate necesare pentru a conferi bustului un aspect unic, sculptural.

    Care sunt etapele de execuţie?
    Faza de explorare a implicat fotografii istorice, modele din silicon şi lut, precum şi design asistat de computer. Apoi turnătoria din Taiwan a produs un prototip de talie umana şi va turna, la temperaturi de aproximativ 1620 de grade Celsius, 71 de piese de 20 mm din oţel inoxidabil, măsurând aproximativ 1 x 1 m. Aceste elemente vor fi asamblate, şlefuite, polişate până vor căpăta suprafeţe ca oglinda şi, în final, vor fi asamblate prin sudură. Odată ajunsă în La Chaux-de-Fonds, sculptura va fi aşezată pe un postament din beton.

    Care consideraţi că au fost cele mai mari provocări din punct de vedere tehnic?
    Va constitui o provocare să conferim suprafeţei fluiditatea dorită, aspectul de oglindă, având în vedere că suprafaţa nu este netedă, cum este, de exemplu monumentul „Cloud Gate” al lui Anish Kapoor din parcul Millenium, în Chicago. Opera de artă pentru Centenarul Chevrolet are încreţituri şi muchii, iar îndeplinirea acestei sarcini va necesita un nivel foarte înalt de precizie în timpul finisării lucrării.

    De ce aţi ales beton pentru postament?
    Betonul este un material contemporan, iar tehnologia utilizată pentru producerea sa mă fascinează. Materialul creează aspectul unei stânci artificiale. Acest lucru creează impresia reconstruirii a ceva ce există în realitate, dar sub altă formă.
    Opera de artă pentru Centenarul Chevrolet va deveni una dintre principalele atracții turistice ale orașului La Chaux-de-Fonds, localitate ce face parte din patrimoniul mondial UNESCO şi este capitala producătorilor de ceasuri elvețiene, precum și locul de naștere al scriitorului Blaise Cendrars și al renumitului arhitect și designer Le Corbusier.

    Pentru mai multe informații referitoare opera de artă, vizitați microsite-ul Chevrolet Centennial Artwork.




    luni, 28 ianuarie 2013, ora 08:57

0 comentarii:

Leave a Reply

xiaomi

Descarca gratuit peste 3750 de melodii karaoke, romanesti si straine.