.
-
Audi R15 TDI, 15 puncte pentru Le Mans
Audi R10 TDI a fost aproape imbatabil - ceea ce nu inseamna ca aici se opreste timpul si progresul. Succesorul sau se numeste Audi R15 TDI si reprezinta o evolutie considerabila datorita tehnologiilor avansate, de ultima ora.24 de ore din cursa de la Le Mans înseamnă scurt şi succint cea mai dură cursă de automobile din lume. Cu atât mai impresionant nu se pare bilanţul lui Audi: unsprezece starturi, opt victorii.9. Orificiile de evacuare a aerului de răcire
Şi totuşi, în continuare, exigenţele proprii şi concurenţa cea mai dură impun noi progrese. Noul Audi R15 TDI reprezintă o nouă etapă a progresului mărcii în domeniul motorsport. Sau cum declară Dr. Wolfgang Ullrich, şef al Departamentului Motorsport de la Audi: „In noul Audi R15 este inclus tot ce am învăţat cu R8 şi R10 TDI, dar şi în DTM - plus câteva alte inovaţii".1. Greutatea totala
Audi R10 TDI atingea exact greutatea minimă de 900 Kg, succesoriul său, din contră, are cu circa 50 de Kg sub această marjă, ceea ce a dat tehnicienilor posibililitea unei plasări optime a greutăţilor balast necesare in vederea unei adaptări perfecte la curse.
2. Distanţa între axe
" Lungimea contează". Audi R15 TDI are faţă de Audi R10 TDI o distanţă între axe prelungită - la cursa de la Le Mans acest lucru reprezintă un avantaj evident.
3. Poziţia
Pentru distribuirea optimă a greutăţii, poziţia conducătorului auto a fost deplasată spre faţă. Dacă pilotul stă în Audi R10 TDI cu picioarele aproape întinse, în spatele volanului, genunchii vor fi clar îndoiţi. Sau cum afirmă Dr. Wofgang Ullrich, şeful Departamentului Sport: "Conducătorii auto trebuie să-şi îndoaie puţin picioarele"
4. Distribuirea greutăţii
O atenţie deosebită s-a acordat unei distribuiri mai bune a greutăţii. Motorul mai compact, poziţia motorului împinsă şi mai aproape de centrul rezervorului, precum şi poziţia pilotului deplasată mai în faţă modifică distribuirea greutăţii astfel: comparativ cu al predecesorului unde exista un raport de 40/60, la noul prototip acest raport tinde spre o distribuire de circa 50/50. Acest lucru măreşte considerabil controlul efectiv în timpul cursei. S-au eliminat astfel problemele de stabilitate şi efectul de subvirare de care suferea predecesorul model.
5. Motorul
Inima autovehiculului Audi R15 TDI este un nou motor V10/TDI, proiectat să dezvolte o putere de peste 600 CP, cu un cuplu maxim de peste 1050 Newton/ metru si care atinge un alt nivel, net superior, în domeniul motoarelor TDI dezvoltate de Audi. Blocul motor este cu zece centimetri mai scurt decât motorul cu doisprezece cilindri al modelului precedent şi totodată cu câteva kilograme mai uşor. Astfel, se înregistrează o economie substanţială de carburant şi, nu în ultimul rând, o scădere considerabilă a emisiilor de CO2.
6. Restrictor de aer
Iată cum poţi deveni victima propriului succes: după trei succese consecutive obţinute cu Audi R10 TDI, Reglement des Automobile Clubs de l'Ouest (ACO) a cerut unele modificări care restricţionează motoroale Diesel şi solicită ca acestea să-şi micşoreze cu zece procente grila de admisie a aerului şi cu circa şapte procente volumul rezervoarelor de combustibil.
7. Ţeava de evacuare a gazelor de eşapament
Sistemul de evacuare al gazelor arse de la motorul Audi R15 TDI este complet nou. Ţevile sunt confecţionate din titaniu şi ies acum direct din motor, pe partea superioară a caroseriei. Acest fapt are două efecte directe: ţevile de evacuare fiind mai scurte, scad greutatea maşinii şi traiectoria gazelor calde de eşapament este îndreptată în spate, în direcţia eleronului din spate, ceea ce contribuie la un comportament aerodinamic superior pe pistă.
8. Aerodinamica
Audi R15 TDI vine cu un nou concept, inovator şi radical, privind sistemul aerodinamic de admisie şi evacuare a aerului. Dacă la Audi R10 TDI atenţia s-a îndreptat asupra formei caroseriei şi dirijării curentului de aer deasupra acesteia, la succesorul Audi R15 TDI - întocmai ca la Audi DIM - fluxul aerului este direcţionat efectiv să treacă prin automobil. Aşadar, este vorba de o cu totul nouă filozofie. Prototipul actual se prezintă cu difuzoarele de aer dispuse în partea inferioară astfel încât ele direcţionează aerul atât prin automobil, cât şi pe întrega lăţime a automobilului.
Orificiile de evacuare a aerului de răcire amplasate în spatele roţilor din faţă se prezintă la Audi R15 TDI sub formă de cleme, optimizându-se astfel fluxul aerului.
10. Eleronul spate
Pentru sezonul 2009, regulamentul a fost modificat şi referitor la eleronul din spate şi, ca urmare, s-a convenit ca lăţimea acestuia să scadă la o valoare infimă de doar 40 de cm. Scopul clar al acestui nou regulament a fost reducerea evidentă a efectului său aerodinamic.
11. Fixarea eleronului
Eleronul dispune de un nou tip de design. Acesta nu mai este fixat pe partea inferioară, pentru a nu împiedica buna funcţionare a motorului, ci pe partea superioară a aripilor spate.
12. Spatele
Dacă eleronul a suferit modificări datorită regulamentului, acest lucru a atras după sine şi reproiectarea spatelui maşinii - mai plat şi mai optimizat aerodinamic -centru a permite o circulaţie optimă a curentului de aer spre eleron.
13. Semnalizare spate
Complet surprinzător la Audi este poziţia semnalizatoarelor din spate. Acestea se află pe tijele de susţinere ale eleronului.
14. Sistemul electric
Noutatea absolută la Audi R15TDI constă in dotarea acesteia cu o baterie de litium si ioni care este folosita parţial şi la autovehiculele hibride. Noua baterie este mai uşoară decât bateria convenţională şi livrează bordului mai multă tensiune.
15. Blocul optic
Audi foloseşte o tehnologie complet inovatoare pentru sistemul optic de iluminare. Audi R15 TDI s-a perzentat la Le Mans echipat cu faruri de tip LED. Având în dotare un sistem de iluminare atât de performant, piloţilc aproape că le pare rău de faptul că trebuie să alerge la Le Mans tocmai în cele mai scurte nopţi din an.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
0 comentarii: