-
Debut la Le Mans pentru noul Audi R15 TDI
- Audi continua sa sprijine eficienta si inovatia
- Noi caracteristici aerodinamice si o constructie usoara si coerenta
- Un motor TDI mai compact si un nou sistem de alimentare electrica a automobilului
Ingolstadt/ Le Mans – Constructia usoara si coerenta, reducerea dimensiunilor, eficienta si cele mai bune caracteristici aerodinamice, aceleasi subiecte care primeaza intre preocuparile departamentelor de dezvoltare ale producatorilor de automobile reprezinta si aspectele cheie ale cursei de 24 de ore de la Le Mans, a carei editie cu numarul 77 s-a desfasurat in weekend-ul 13-14 iunie.
In cea mai renumita cursa de anduranta din lume se pune accentul, dincolo de viteza, pe fiabilitate si eficienta si pe impunerea tendintelor viitoare. Incepand din 1999, Audi a folosit evenimentul de la Le Mans pentru a-si testa inovatiile tehnice in conditii de curse si, datorita calitatii sale de lider in domeniul tehnologiei, a stabilit de-a lungul timpului repere in domeniu. In acest sens, Audi R8 a introdus cu succes injectia directa de benzina TFSI, iar Audi R10 TDI a fost primul automobil diesel din istoria cursei care a iesit invingator, in anul 2006.
Modelele Audi R8 si Audi R10 TDI au un lucru in comun: ambele si-au incheiat victorioase debutul in cadrul cursei Le Mans. Echipa Audi Sport Joest isi propune in prezent sa continue aceasta traditie extraordinara cu noul Audi R15 TDI in anul in care marca Audi isi aniverseaza centenarul. O a noua victorie - din numai unsprezece participari - ar propulsa echipa Audi la egalitate cu Ferrari in lista invingatorilor din toate timpurile din cadrul clasicei curse franceze de anduranta. Numai Porsche a repurtat mai multe victorii in istoria sa indelungata de la Le Mans.
Modelul R15 TDI exceleaza in inovatii tehnice. Printre acestea se numara un motor V10 TDI mai compact si mai eficient, o constructie usoara si consecventa, un concept aerodinamic cu totul nou, nemaiintalnit pana acum la un autovehicul sport participant la Le Mans si un inedit sistem de alimentare electrica ce foloseste in premiera o baterie litiu-ion de tipul celor utilizate la autovehiculele hibride de noua generatie. Aceasta este mai usoara decat o baterie conventionala si furnizeaza 15,2 volti in loc de cei 12 volti ai autovehiculelor de serie. Drept urmare a puterii sporite, consumatorii electrici precum motorul de pornire pot fi proiectati cu dimensiuni si mase mai reduse, sporindu-se astfel nivelul de eficienta.
Un design si o constructie usoara si coerenta
In general, modelul Audi R15 a fost proiectat consecvent pentru a se obtine o constructie usoara. Greutatea minima de 900 de kilograme prevazuta initial de reglementari a fost redusa semnificativ prin intermediul unor masuri complexe si complicate, in vederea facilitarii unei distributii optime a greutatii. Vestea ca Automobile Club de l’Ouest (ACO) a impus marirea greutatii minime cu 30 de kilograme pentru autovehiculele diesel cu putin timp inainte de cursa a avut un impact puternic asupra tehnicienilor Audi Sport. Drept urmare, modelul R15 TDI a fost privat de unul dintre avantajele sale decisive.
Pentru a adauga cele 30 de kilograme suplimentare intr-un autovehicul optimizat din punct de vedere aerodinamic, a fost necesara modificarea mai multor componente ale modelului R15 TDI si durabilitatea acestora a fost pusa la incercare in teste suplimentare de anduranta. Astfel, unda verde pentru versiunea finala a fost data doar dupa finalizarea cu succes a testului de 30 de ore de la Le Castellet la finele lunii mai, cu mai putin de trei saptamani inainte de cursa. Cateva zile mai tarziu, pe data de 29 mai, rodajul celor trei noi masini de curse purtand numerele de sasiu 104 (numar de start „1”), 105 (numar de start „2”) si 101 (numar de start „3”) a fost efectuat pe o pista de testare din apropiere de Ingolstadt.
Noul Audi R15 TDI si-a demonstrat potentialul in luna martie, odata cu debutul sau victorios de la Sebring (SUA). De atunci, au fost optimizate multe detalii ale automobilului sport diesel, in vederea participarii la Le Mans. Printre modificarile realizate se numara si imbunatatirea sistemului de ventilatie a cabinei.
Un coeficient aerodinamic imbunatatit
Mai mult decat atat, la Le Mans este utilizata pentru prima data o versiune aerodinamica proiectata special pentru un plus de eficienta. Desi modelul R15 TDI isi pastreaza nivelul maxim de aderenta, o valoare optimizata a coeficientului aerodinamic reprezinta un aspect de o importanta vitala pentru lungile portiuni drepte ale pistei de la Le Mans. Cu toate acestea, datorita conceptului aerodinamic inovator ce incorporeaza implementarea intransigenta a circulatiei fluxului de aer in interior, R15 TDI beneficiaza de o aderenta mai buna decat predecesorul sau, modelul R10 TDI.
Gradul de uzura a pneurilor, un factor cheie
Un factor decisiv in cadrul celei de-a 77-a editii a cursei de 24 de ore de la Le Mans va fi reprezentat de cel mai redus grad de uzura a pneurilor posibil. Tinand seama de faptul ca numarul mecanicilor care pot participa la schimbarea pneurilor a fost redus de la patru la doi, timpul de stationare la oprirea la boxe aproape ca se dubleaza. Astfel, victoria va depinde mai mult decat oricand de capacitatea de a conduce un timp cat mai indelungat cu acelasi set de pneuri, fara ca nivelul de performanta sa fie redus in mod semnificativ.
Dat fiind faptul ca, pentru prima data, nu a mai fost prevazuta o zi suplimentara de testare inainte de cursa, echipa Audi Sport Joest a folosit in mod eficient zilele, pentru a determina reglajele optime ale automobilului si a stabili cea mai buna optiune de pneuri pentru cursa. Pozitiile din grila de start au intr-adevar o importanta secundara pentru rezultatul final al cursei de 24 de ore.
La volanul masinii Audi R15 TDI cu numarul „1” s-au aflat invingatorii de anul trecut, Dindo Capello (Italia), Tom Kristensen (Danemarca) si Alan McNish (Scotia). Cei trei germani Lucas Luhr, Mike Rockenfeller si Marco Werner au pilotat pe rand masina cu numarul „2”, iar la volanul celei cu numarul „3” s-au aflat Timo Bernhard (Germania) si cei doi francezi Romain Dumas si Alexandre Prémat.
Cele trei masini Audi R15 TDI au putut fi diferentiate si prin culorile diferite: galben (masina nr. 1), rosu (masina nr. 2) si negru (masina nr. 3).
Sursa: Porsche Romania / Scorpion
0 comentarii: