.
  • Un nou hoax - Laptele care se vinde la cutii este reprocesat de pana la 5-6 ori



    Am primit si eu prin posta electronica acum cateva zile, la fel ca mii de alti romani, acel mail fals referitor la reprocesarea laptelui de pana la 5-6 ori. Iata continutul mailului:

    "citeste cu atentie ca nu-i o gluma !
    Laptele care se vinde la cutii este reprocesat de pana la 5-6 ori
    Am primit ieri un e-mail pe care m-am gandit ca ar fi bine sa-l postez, sa afle cat mai multa lume:
    Stiai ca laptele care se vinde la cutii este reprocesat (de pina la 5 ori!) in cazul in care nu se vinde inainte de termenul de expirare?
    Laptele e trimis la fabrica si pasteurizat din nou… Cand cumperi lapte la cutii, uita-te pe fundul cutiei. Daca vrei sa cumperi lapte ne-reprocesat, nu cumpara lapte care are cifra 2, 3, 4 sau 5 in locul indicat in fotografia din atasament.

    Initial am avut tendinta sa ignor acest mail, dar aseara in Carrefour, cand din curiozitate m-am uitat pe fundul cutiilor de lapte, am constatat ca majoriatatea aveau inscriptionate cifrele 2,3,4,5 si chiar 6. Si mai mare mi-a fost uimirea cand un lucrator de la raionul de lactate mi-a confirmat ca acele cifre reprezinta numarul de repasteurizari! !

    Sa aveti o viata sanatoasa!"


    Iata acum si ce inseamna in realitate cifra 'dubioasa', conform declaratiilor oficialilor Tetra Pak, producatorul ambalajului vizat:

    "Lapte repasteurizat ?

    Un zvon cum ca laptele pasteurizat ar fi reprocesat de pana la 5 ori circula in ultimul timp pe internet. Acest mesaj eronat a pornit de la o interpretare gresita a cifrelor ce se gasesc pe ambalajele Tetra Pak.
    Mai jos va explic de ce pe ambalajele Tetra Pak puteti gasi acele cifre (1, 2, 3, 4 sau 5).
    Ambalajul din fotografie este un ambalaj aseptic (Tetra Brik Aseptic) pentru lapte UHT (Ultra-High Temperature) si nu pentru lapte pasteurizat cum este scris in mesajul ce circula pe Internet.
    Acel numar (incercuit in fotografie) se refera la numarul rolei pe care se tipareste materialul de ambalat; echipamentul de tiparit din fabricile Tetra Pak are de obicei 5 role.
    Numerele (1, 2, 3, 4 sau 5) sunt tiparite in fabricile noastre, apoi materialul de ambalat este livrat clientului. In cazul in care acesta raporteaza un defect functional, trebuie identificata rola pe care s-a tiparit materialul de ambalat, pentru a-l comunica fabricii Tetra Pak, si a-l remedia.
    Acel numar se tipareste la fiecare secunda; din acest motiv, unele pachete au numarul inscriptionat, altele nu (viteza cu care echipamentul Tetra Pak tipareste este mai mare de 1 pachet/secunda).
    In afara de toate lucrurile de mai sus consider ca este copilaresc sa crezi ca un producator de lactate ar tipari pe cutie de cate ori a "reciclat" laptele. Nu cred ca si-ar risca nici un producator reputatia in acest mod.
    Mai mult, producatorului de alimente nu i se permite sa isi ia inapoi produsele expirate, deoarece conform legii acestea sunt proprietatea supermarket-ului si tot in sarcina magazinului cade neutralizarea lor (sunt predate operatorului de salubritate cu care supermarket-ul are contract de preluare a deseurilor).
    Va rog trimiteti aceste clarificari tuturor persoanelor care v-au furnizat mesajul eronat, pentru a evita orice nelamuriri sau interpretari total gresite.

    Pentru mai multe informatii, va rugam contactati: Daniela.Cirmaciu@tetrapak.com

    - Daniela Cirmaciu, +40 31 620 68 87 "




    Si acum va explic pe larg ce inseamna fenomenul hoax. Va rog sa cititi si sa luati aminte pe viitor!

    Care ar fi o definitie simpla a hoaxului?

    Hoax-ul este un mesaj nesolicitat asemanator spam-ului, mai puţin dăunător. El se caracterizeaza prin transmiterea prin mesaje in lant, trimise cu scopul de a ironiza un public neavizat. Metodele de propagare a hoax-urilor s-au înmultit în ultimul timp, transmiţându-se prin intermediul postei electronice, a forumurilor sau a programelor de mesagerie instantă. Acest tip de mesaje se dezvoltă folosind informatii puţine şi citând "surse neoficiale dar sigure". De altfel, acestea reuşesc să se răspândească de cele mai mai multe ori datorită lipsei de cunostinţe tehnice ale persoanelor ţintă.

    Care sint cele mai frecvente mesaje?

    O clasificare cât mai cuprinzătoare a acestora poate arăta astfel:

    * Alarme false despre coduri maliţioase (viruşi şi troieni)
    * Mituri urbane – poveşti inventate despre întâmplări nefericite din viaţa animalelor sau oamenilor
    * Informaţii false despre cadouri sau bani primiţi în cazul trimiterii mai departe a mesajelor
    * Alarme nefondate referitoare la evenimente reale dar nu relevante
    * Scrisori de simpatie şi cereri de a ajuta diferite persoane
    * Scrisori tradiţionale în lanţ – care spun o poveste şi ameninţă cu ghinion daca nu le trimiţi mai departe la n persoane
    * Scrisori de amenintare – în cazul în care nu sunt trimise mai departe ameninţă cu distrugerea fişierelor sau ghinioane
    * Glume: alarme pe care nimeni nu le-ar putea crede
    * Poveşti şi mesaje adevărate care fac înconjurul lumii prin redirecţionare
    * Hoax-uri politice

    Care sunt cele mai intilnite reactii ale utilizatorilor cind primesc astfel de mesaje?

    Motivul pentru care acest tip de mesaje au un foarte mare succes este faptul redirectionarea lor se face către prieteni sau apropiaţi. In acest fel reusesc sa obtina mai multa credibilitate si totodata sa treaca peste filtrele antispam, intrucat orice persoana isi trece persoanele din address book intr-un "white list".

    De cele mai multe ori mesajele sunt amuzante sau prezinta o situatie a carei rezolvare tine de trimiterea mai departe a mesajului, astfel ca utilizatorii trimit mailurile fara sa isi dea seama ca participa voluntar la propagarea unor mesaje de tip spam.Astfel, reactia utilizatorilor este de amuzament, mila sau urgenta. Cea mai bună modalitate de recunoastere a hoax-urilor o reprezinta cautarea surselor din care provine informatia, stilul impersonal si incurajarile excesive in a trimite mesajul mai departe. De asemenea, exagerarea excesiva a unei probleme intr-un mesaj impersonal ne poate duce cu gandul ca este vorba de un hoax. Stergerea lor este cea mai bună metodă de evitare a acestei probleme.

    Care credeti ca este motivatia utilizatorilor de a le retrimite?

    Cea mai des intalnita motivatie este superstitia. De cele mai multe ori retrimiterea este ceruta prin mesaje de genul: „Trimiteti acest mesaj la cel putin 5 persoane in urmatoarele trei minute si pana luni vi se va indeplini o dorinta”. Mai exista o alta categorie de mesaje in care se cere retrimiterea, in caz contrar destinatarului urmand sa se intample o mare nenorocire. O alta motivatie este nevoia oamenilor de a ajuta, de retrimiterea mesajului „depinzand” viata unor oameni. In 99% din cazuri mesajele au baza falsa, aparand de multe ori mesaje cu aceleasi urgente medicale la distante notabile de timp.


    Sursa: BitDefender


    Va doresc o zi buna si sa reflectati de 2 ori cand mai primiti astfel de mesaje!
    Va rog sa dati link-ul mai departe tuturor cunoscutilor vostri!

    Va multumesc!

2 comentarii:

  1. Gabriela says:

    Am intrat pe tot felul de bloguri urmarind acest zvon, si constat cu amuzament dar si stupoare in acelasi timp, ca cele mai vizitate si comentate sunt cele care dau crezare acestor tip de informatie. Adica aici unde se explica foarte clar provenienta e-mailurilor de genul asta, nu se inghesuie nimeni sa comenteze...deh, nu are iz de barfa si conspiratie, deci nu prezinta interes. Pacat, asta demonstreaza amploarea prostiei care stapaneste un mare procent din omenire.

  1. danyrolux says:

    Ai perfecta dreptate Gabriela. 100% de acord cu tine!

Leave a Reply

xiaomi

Descarca gratuit peste 3750 de melodii karaoke, romanesti si straine.